Subscribe to RSS feeds

Tuesday, May 12, 2015

My health.

Assalamualaikum.

Wow I cannot believe this still exists, but hey why not taking advantage of whats mine kan. I decided to start the blog again to catalog my life and share some stuff. So I am in a 4 years (and counting) slump that I dont really want to talk about here. But I wanted to share about my health problem with readers/wanderers that face the same situation with me.


For starter, Alhamdulillah saya memang jarang demam atau sakit sepanjang hidup 26tahun. masuk hospital pon kerana kemalangan dan sepanjang 4tahun mengaji di UPM saya sekali saja pergi klinik kerana terseliuh. thats how healthy I used to be walaupun berat badan saya kira obese.

But apparently on 7th January 2015 I got sick. Mula-mula ingatkan asma sebab seminggu lebih tak boleh tidur sebab bila baring telentang terus sesak nafas. Memang tak rasa "eh aku sakit ke?" instead as per usual I thought alah benda biasa lama nanti hilanglah. seminggu saya biar je pening kepala, sakit tengkuk, susah bernafas. in fact sebulan lebih start disember saya selalu bangun tidur dengan kepala pening. On that faithful 7th January, mak ajak saya pergi breakfast di pasar lambak ( I am an unemployed person-4years) tapi saya kata "tak boleh mak, Im tak tidur 1 malam tadi sebab tak boleh nafas and sekarang pening sikit". Mak yang risau ajak pergi klinik, and a stubborn me said"takyah la, nak buat apa. bukan ada sakit apa pon. nak cakap apa? semput pon bukan" sambil tahan sakit dada sebab seriously memang tak boleh nak nafas normal. mak bagi breakfast pon tak boleh makan sebab tak boleh nafas.

Tapi kehendak tuhan, saya pergi jugak klinik. masuk bilik doktor, dia tanya kenapa and saya jawab la susah nafas. dia tanya rumah saya berhabuk ke? and I was like "urmm agakla" so he made usual check up, ukur blood pressure. kemudian dia berhenti. check lagi. berhenti. dia minta anaknya, also a doctor to re-check. dia keluar dari bilik. the junior doctor look at me weird. and I was so confuse. He said your reading is 250/190 and I was so shocked. normal bacaan adalah 120/80 ye. jadi bayangkan betapa terkejutnya saya. doktor tu pon terkejut apatah lagi saya. terus dia kata "datang seorang ke? panggil mak awak" doktor suruh saya dan mak terus pergi hospital URGENT like masa tu juga. dia kata tak payah bayar apa-apa jangan tangguh apa-apa sila pergi hospital. I cried a bit. and get out of the clinic and drove home. doctor said jangan drive but what choice do I have when I'm only alone with mak?


to be continued....

0 comments:

Post a Comment